فضای مجازی فرصتها و تهدیدها

نقش رسانه‌های جدید در شکل‌گیری افکار عمومی؛

(بررسی موردی حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۳۸۸)

نویسنده: سیدحسین محمدی نجم

چکیده

پیوند افکار عمومی با رسانه‌ها، پیوندی دیرینه است. رسانه‌ها هم به افکار عمومی شکل می‌دهند و هم آن را بیان می‌کنند. بنابراین عجیب نیست که با رشد و توسعه رسانه‌ها در دوره پسامدرن شاهد تأثیر عمیق‌تر و گسترده‌تر آنها بر افکار عمومی باشیم. تأثیر رسانه‌ها بر شکل‌گیری افکار عمومی زمانی افزون می‌شود که ویژگی‌هایی چون تعاملی بودن، غیرتمرکزی بودن و قابلیت‌ تکثیر انبوه به قابلیت‌های ذاتی رسانه‌ها اضافه می‌گردد، ویژگی‌هایی که در "وب دو" و به ویژه در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی قابل مشاهده‌اند. می‌توان گفت که در فضای سیاسی پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری، شاهد نخستین رزمایش واقعی از کاربرد تأثیرگذار این رسانه بر افکار عمومی جامعه ایران بودیم. بدین ترتیب باید ضمن درک عمیق‌ از جامعه‌ اطلاعاتی امروز که به مدد ظهور وب دو تحولاتی شگرف یافته، سیاست‌ها و کنش‌های متناسب با آن را اتخاذ کنیم.
واژگان اصلی: افکار عمومی، رسانه، وب دو، شبکه‌های اجتماعی.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۲۳
فاطمه یوسف پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی