فضای مجازی فرصتها و تهدیدها

۲۴ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

سایبر تروریسم

 

امنیت شبکه های سایبری و کلیه سیستم های رایانه ای در هر کشوری از اهمیت زیادی برخوردار است.تقویت زیرساخت های سایبری همچنین جایگاه ویژه ای در پدافند غیر عامل که به تازگی از سوی مراجع ذی صلاح در ایران ابلاغ شده است، دارد. اتخاذ تدابیر امنیتی در زمینه فناوری های رایانه ای و سایبرنتیک مهم ترین اقدام برای پیشگیری از آسیب های احتمالی در برابر هر گونه اقدامات تروریسم سایبری می باشد.

سایبر تروریسم
تروریسم را این گونه تعریف می کنند: به کارگیری خشونت علیه اشخاص، دولت ها یا گروه ها برای پیشبرد زورمندانه اهداف سیاسی یا عمومی. سایبر تروریسم Cyber terrorism در حقیقت همان تعریف را دارد، با این تفاوت که این بار هدف متمرکز روی منابع موجود در فضای مجازی است. سایبر تروریسم می تواند ابعاد داخلی داشته باشد یا شامل موارد بین المللی شود.سایبر تروریسم امروز خطرناک تر از تروریسم سنتی است به این دلیل که ساختار اقتصادی و خدمات رسانی بسیاری از کشورها مبتنی بر فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی شده است با این توضیحات می توان سایبر تروریسم را چنین تعریف کرد:« اقدامات برنامه ریزی شده و هدفمند با اغراض سیاسی و غیر شخصی که علیه رایانه ها و امکانات و برنامه های ذخیره شده در درون آن ها از طریق شبکه جهانی صورت می گیرد و هدف از چنین اقدامی نابودی یا وارد آوردن آسیب های جدی به آن هاست».

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۳ ، ۱۷:۲۹
فاطمه یوسف پور
عنوان نشریه: توسعه انسانی پلیس: فروردین و اردیبهشت 1388 , دوره 6 , شماره 22 ; از صفحه 93 تا صفحه 117 .
 

عنوان مقاله:

چالش ها و چشم اندازهای امنیت در فضای مجازی

 
 
نویسندگان: هاتف مهدی*
 
* دفتر تحقیقات کاربردی معاونت ط.ب.ب ناجا
 

چکیده:

از ابتدای زندگی بشر امنیت یکی از دغدغه های اصلی انسان ها بوده است، امروزه با گسترش اینترنت و فضاهای شبکه ای در کشورمان لزوم امنیت برای فعالیت در این فضاهای مجازی بیش از پیش احساس می شود. ترس و بیم از تخریب مبانی اخلاقی و اجتماعی، و نداشتن امنیت روانی و فرهنگی ناشی از هجوم اطلاعات آلوده و مخرب از طریق اینترنت و فضاهای مجازی واکنشی منطقی است، زیرا هر جامعه ای چارچوب های اطلاعاتی خاص خود را دارد. طبیعی است که هر نوع اطلاعاتی که این حد و مرزها را بشکند، می تواند سلامت و امنیت جامعه را به خطر اندازد. برخلاف وجود جنبه های مثبت شبکه های جهانی، سو استفاده از این شبکه های رایانه ای توسط افراد هنجارشکن، امنیت ملی را در کشورهای مختلف با خطر روبرو ساخته است. از این رو به کارگیری روش ها و راه کار های مختلف برای پیشگیری از نفوذ داده های مخرب و مضر و گزینش اطلاعات سالم در این شبکه ها رو به افزایش است. خوشبختانه با وجود هیاهوی بسیاری که شبکه جهانی اینترنت و فضاهای سایبر را غیرقابل کنترل معرفی می کند، فناوری لازم برای کنترل این شبکه و انتخاب اطلاعات سالم روبه گسترش و تکامل است.
در این مقاله ابتدا با عناوینی چون امنیت در فضای سایبر و جرایم رایانه ای و انواع آن آشنا می شویم، سپس به انواع فناوری های اطلاعات به طور کلی پرداخته و نمونه هایی از آن را ارایه نموده، در نهایت به آسیب شناسی فضای امنیت و اطلاعات در کشور می پردازیم و چالش ها و راه کارهای مقابله با این چالش ها را مرور می نماییم.

 

 

 
کلید واژه: امنیت شبکه، جرایم رایانه ای، فناوری های امنیت اطلاعات
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۳ ، ۱۷:۲۱
فاطمه یوسف پور

 

در جنگ نرم، دشمنان از طریق برتری رسانه‌ای خود، با روش کنترل احساسات و علایق، اراده مخاطبین را تسخیر کرده و در مسیر اهداف خود به حرکت و عمل وا می‌دارند.

گرداب- تغییر و تحولات سریع و شگرف در قرن بیست و یکم در محورهایی چون پیشرفت علم، تکنولوژی و فناوری اطلاعات ضمن اینکه غیر قابل انکار است بلکه غافگیر کننده نیز هست به گونه ای که اگر لحظه ای از آن غفلت شود سالها عقب خواهی ماند.

در این بین ارتباطات از همه مقوله ها پیشرو و جلوتر است به نحوی که از دیگر موضوعات در حال رشد و پیشرفت پیش قدم است. بنا به نظر "آلوین تافلر" در کتاب موج سوم، جوامع بشری تاکنون دو دوره‌ (انقلاب) کشاورزی و صنعتی را پشت سر گذاشته و هم اکنون در اواخر عصر فراصنعتی یا عصر اطلاعات که بر پایه الکترونیک و رایانه‌هاست قرار دارند.

این عصر، عصری است که در آن قدرت، ثروت و امنیت بر پایه دانش به وجود آمده و سرعت وجه مشخصه‌ آن و اطلاعات به عنوان ارزشمندترین کالا محسوب می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۳ ، ۱۷:۱۸
فاطمه یوسف پور

فرصت ها و تهدید های فضای مجازی ـ بخش اول و دوم

با توجه به اهمیت فضای مجازی در عصر جدید و کاربرد گسترده آن درمیان افراد آن را به موضوع مهمی تبدیل کرده است که همانند هر مقوله‌ی دیگری باید از منظر تهدید و فرصت،دیده شود.

اولین مقاله ای که در این راستا در نظر گرفته شده « فرصت ها و تهدید های فضای مجازی» بر گرفته از کتابی با همین عنوان است که توسط "مرکز توزیع پیام دیدار" منتشر شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۳ ، ۱۷:۱۴
فاطمه یوسف پور

ابعاد و زمینه‌های اخلاق فضای مجازی

،

فضای مجازی

پیتر اکراسلی، تکنولوژیست ارشد در بنیاد جبهه‌ی مقدم الکترونیک، خواستار آن شده است که فیسبوک از عمل کردن به این شیوه، که گویی مأموریت دارد زندگی خصوصی همگی را علنی و عمومی سازد، دست بردارد. این بنیاد یک لایحه به نام «حقوق حریم خصوصی برای کاربران شبکه‌های اجتماعی» تهیه کرده است.

ابعاد و زمینه‌های اخلاق فضای مجازی

ابعاد و زمینه‌های اخلاق فضای مجازی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۳ ، ۱۷:۰۰
فاطمه یوسف پور

تاثیر قدرت نرم بر شکل گیری افکارعمومی در فضای مجازی  

چاپ فرستادن به ایمیل
 

تاثیر قدرت نرم بر شکل گیری افکارعمومی در فضای مجازی
یگانه سیرجانیان-نیلوفر نصیری

مقدمه: میانه شما با واژه‌های «عشق» یا «نفرت» چیست؟ آیا می‌شود عطای رفاقت‌های دنیای مجازی را به سادگی خوردن آب و فقط با یک «کلیک» به لقایش بخشید؟ در ارتباطات از نوع «چهره به چهره» شاید نشود به این راحتی به کسی، «نه» یا «آری» گفت، اما در ارتباطات «چهره بی‌چهره» چطور؟ ارتباطی را که از طریق یک «سرچ» و با دکمه Add کلیک شده، آیا به هر قیمتی باید حفظ کرد؟ آیا می‌شود به هر Friendیک «نه» قاطع گفت؟ برای اینکه بنشینیم با کسی که اکثرا نمی‌دانیم از کجا و کی هست و گاه اسم مجازی و گاهی هم عکس مجازی دارد، چایی بخوریم وگپی بزنیم و نظری را جلب کنیم، از تنهایی دربیاییم یا وارد تنهایی کسی بشویم، اصلا ما این اجازه را داریم که خودمان را به این بالماسکه باشکوه دعوت کنیم؟ آیا برای هر نمایشی که از عکس و نوشته و شعر و سوال و جواب و فال و تبریک و به اشتراک گذاشتن انواع موسیقی و فیلم و ویدئو و خلاصه هرگونه اطلاع‌رسانی که در این شهر فرنگ دیجیتالی روی صحنه می‌آید باید «لایک» بزنیم و بگوییم «می‌پسندم»؟ آیا وقتی ما به درخواست دوستی مجازی یک نفر پاسخ می‌دهیم، واقعا با او دوست شده‌ایم و همه کارهای او را باید تایید کنیم؟ آیا نوشته‌های هر کسی در فضای مجازی نشان‌دهنده شخصیت واقعی اوست؟ واژه‌های دروغ، فریب، توطئه، کلاهبرداری و... تعهد، احترام، «صداقت» و خلوص و... در این شبکه بین‌المللی تا چه اندازه کاربرد عملی دارد؟ آیا تعداد دوستان جذب‌شده در رسانه‌های اجتماعی نشانه‌ای از توانایی است؟ آیا هرکسی که با افراد بیشتری خصوصا با چهره‌های سرشناس سیاسی، فرهنگی، علمی، ورزشی و... در ارتباط است، محبوب‌تر است و اعتبار بیشتری دارد؟آیا رعایت مسائل ایمنی در رسانه‌های اجتماعی (مثل بستن دیوار، مسدود کردن مشخصات دوستان و...) می‌تواند فرد، پروفایل و یاران مجازی‌اش را از دستبرد دیگران مصون نگه بدارد؟ آیا وقت در رسانه‌های اجتماعی هم طلاست؟ آیا رسانه‌های اجتماعی یک خیابان دوطرفه است یا یک‌طرفه...؟ آیا دیالوگ یا گفت‌وگویی برابر و منصفانه در این شبکه از محبوبیت بیشتری برخوردار است یا مونولوگ و تک‌گویی ولو به صورت جبر یا تعارف و حتی ترس...؟ آیا خلاقیت در این رسانه مجازی محلی از اعراب دارد؟ آیا زندگی انگلی در رسانه‌های اجتماعی هم مثل بیرون رایج است؟ فرق میان افراد تولید‌کننده، زحمتکش، متخصص و حرفه‌ای (شامل روزنامه‌نگار، شاعر، نویسنده، مترجم، عکاس، نقاش، کاریکاتوریست و....) با افراد مصرف‌کننده و معمولی در رسانه‌های اجتماعی چیست؟ آیا مرض سیاست‌زدگی در دنیای مجازی رسانه‌های اجتماعی به اندازه دنیای واقعی پیرامون ما کاربران مختلف را آلوده است؟ آیا گوش وچشم ودهان همه ساکنان این محله بین‌المللی، به درستی و باانصاف و به دور از هرگونه شائبه نژادی، زبانی، ملی، مذهبی، قومی، قبیله‌ای و... همه صداها، تصاویر و واژه‌ها را می‌شنوند، می‌بینند و می‌گویند؟ حالا که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی جزوی از زندگی بسیاری از مردم جهان شده است. صفحه‌های شخصی افراد در سایت‌هایی مثل رسانه‌های اجتماعی پر است از اسناد، نوشته‌ها و عکس‌هایشان... اما بعد از درگذشت یک نفر، چه بر سر این صفحه‌ها و میراث دیجیتال افراد می‌آید؟و حالا سوال آخرآیا تاثیرات این قدرت نرم بر افکارعمومی دراین شبکه های مجازی مثبت است یا منفی؟
در ادامه نیز می توانیم تعریفی از افکار عمومی به عنوان مقدمه در این مقاله بیان کنیم :

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۳ ، ۱۶:۰۹
فاطمه یوسف پور


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۳ ، ۱۶:۰۳
فاطمه یوسف پور


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۳ ، ۱۵:۵۴
فاطمه یوسف پور


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۳ ، ۱۵:۴۸
فاطمه یوسف پور

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۳ ، ۱۵:۴۷
فاطمه یوسف پور